Sabtu, 26 Jun 2010

Oh Isteriku...Alahai Suamiku

Oh Isteriku...Alahai Suamiku


seorang lelaki balik rumah...dia jadi hairan giler
halaman rumah berselerak
surat di peti pos tak berambil
anak-anak tengah main korek-korek tanah
kotor, baju compang camping, penuh dengan tanah dan kotoran
rambut tak bersikat, tak bermandi,

masuk ke pintu rumah
lagi lelaki tu terkejut
ruang tamu lagi teruk berselerak

lelaki itu melaung nama isterinya... .sepi tiada jawapan
masuk ke dapur
singki penuh dengan pinggan mangkuk tidak berbasuh
periuk tidak bercuci
mencari apa yang boleh dimakan tetapi tiada makanan yang dimasak
masuk ke bilik air
baju masih belum berbasuh
apatah lagi berendam
lelaki itu cemas mencari isterinya
dia bergegas ke tingkat atas
melihat isterinya terbaring di atas katil sedang membaca buku
"awak sakit ke?"..tanya lelaki itu
"tak lah", jawab isterinya ringkas
"kenapa teruk sangat rumah kita hari ni", tanya si suami lagi sambil meletakkan tangan di dahi isterinya, kot-kot isterinya demam


balas isterinya "wahai suamiku, semalam semasa kita bertengkar, abang mengatakan yang saya ini hanyalah seorang suri rumah, duduk di rumah tidak sepenat diri abang yang duduk di pejabat, dan abang sering menanyakan apa kerja yang saya lakukan di rumah yang menyebabkan saya merungut kepenatan kadang-kadang.

....NAH, HARI INI SAYA TIDAK MELAKUKAN KERJA-KERJA YANG BIASA SAYA LAKUKAN SETIAP HARI"

sumber: email

Tiada ulasan: