Ahad, 10 Oktober 2010

PATT 14 Jan 07 - Ukhuwwah Yang Segar

catatan: abu hanifah amri

Tatkala aku terjaga, jam sudah pukul 9.00 pagi. Aku capai talipon selular lalu mendapati ada satu panggilan terlepas ( miss call ) dari yang tak bernama. Aku teragak-agak untuk mendail semula panggilan tersebut. Manalah tau, kut-kut silap nombor ke atau bank ke yang talipon. Mengabiskan duit je kalau call balik. Namun atas rasa tanggungjawap terhadap etika penggunaan talipon aku dail semula nombor tersebut. Ah, rupanya si Zul9 yang talipon aku.

" Anta di mana? "

" Di rumah! "

" Ah, Ana ada kat Mengkuang Dam ni. Kalau anta nak mai, sempat lagi nih!"

Ah, aku tepuk dahi. Macam mana boleh terlupa lak ni! Ini semua sebab fokus aku tertumpu pada hal anak aku malam tadi hingga tidur lewat pagi. Lagi pun, aku tak set jadual PATT ke dalam reminder talipon seperti selalunya. Kalau set pun entah bangun entah tidak.

Aku pederas dengan kereta ke Mengkuang Dam. Basuh muka dan sikat rambut je. Sambil memandu aku mula mengatur ayat-ayat yang logik untuk dicakapkan jika ada pertanyaan kenapa aku kerana datang lewat ke PATT ini. Datang itu lebih baik dari tak datang lansung; agaknya itu jawapanku nanti.? Atau paling baik diam je...dan tukar topik lain. Heh! Heh! Itu antara kemahiranku yang mereka tidak tahu.


Sesampai je di parking, mata aku liar mencari. Dari jauh ternampak kepulan asap. Aku tahu sangatlah sahabat SPT ni. Kalau DD tau, tentu dia mengomel dengan sahabat SPT yang dah melanggar etika seni senaman. Orang buat senaman badan, depa buat senaman perut. Orang lain terkedang letih berpeluh, depa terkedang letih memerut.

" Anta dilantik jadi Timbalan pengurus KEMUDI 07. Ok ka? " tanya Zul9.

"Ok la...." Dengan sikap positif aku terima tanggungjawap itu walaupun ada sikit ragu-ragu atas prestasi aku sendiri. Anyhow, kalau pengurusnya bernama Zul9, should be ok la...

Roes pula khabarnya senasib dengan aku; jadi ajk logistik. Nasib la Roes oi...alamat terkorbanlah Honda tu nanti....


Jam 11 lebih kami bersurai setelah habis koi tepek yang dimasak atas bawah oleh Mad Habuna. On the way balik, aku sempat singgah di kedai minum Penanti; mengalas perut yang masih lapar sejak dari Mengkuang Dam tadi.

Sorilah Mad. Bukannya pasal tak sedap koi tepek kau tadi. Cuma mulut ni aje yang tak lalu nak kunyah. Koi tepek kau tu mengingatkan aku pada Opah aku yang memang suka buat koi tepek tu bila kami datang ke rumahnya masa kecil-kecil dulu.

( catatan ini ditulis pada 16 Januari 2007 melalui melgrup JIM SPT. Disiar semula di blogini dengan ihsan penulis. )

1 ulasan:

BLOGGERS JIM PENANG berkata...

muga allah rahmati kehidupan anda hendaknya..